Lippulaiva

Espoonlahden uusi kaupunkikeskus

Hybridi Liiketilat

Sijainti
Espoonlahti, Espoo

Tilaaja
Citycon Finland Oy

Laajuus
186 000 brm²

Vuosi
2022

Palkinnot
Emilgroup Project Awards 2023 (Creativity - kategoria)

Sertifioinnit
LEED Gold, Smart Building Gold

Lippulaivan uusi kauppakeskus sisältää vähittäiskauppoja, kirjaston, päiväkodin, linja-autoaseman ja yhteyden Espoonlahden uudelle metroasemalle, sekä 6 asuinkerrostaloa ja pysäköintilaitoksen.

Espooseen maaliskuussa 2022 avattu Lippulaiva on hiilineutraaliuden tavoitteista ponnistava älykäs ja energiatehokas, 150 000 neliön kaupunkikeskus, jonka ytimenä on juuri avattu kauppakeskus. Hiilineutraalin energiajärjestelmän lisäksi Lippulaivassa on otettu huomioon helppo saavutettavuus ja ympäristöystävälliset liikkumistavat. Samaan kaupunkikeskuskokonaisuuteen rakennetaan kauppakeskuksen lisäksi kahdeksan asuinkerrostaloa.

Espoonlahden metroaseman kaksi yhdyskäyntiä ja Espoonlahden bussiterminaali ovat integroituja kauppakeskukseen. Kauppakäytävän ylimmällä tasolla on lääkäriasema, kaupunkikirjasto, liikuntakeskus ja yksityinen päiväkoti. Kauppakeskuksen alla on 500 metriä pitkä pysäköintilaitos, joka suunniteltiin Länsimetron asemalaiturien päälle kahteen tasoon.

Läpi hankkeen on käytetty laadukkaita materiaaleja, mihin myös kaupunki on satsannut katualueella. Tiili on käännetty detaljitasolla syvyyssuuntaan eli ikkunat ja ovet ovat syvennyksissä ja tiiliverhous on käännetty tiilen pituuden verran sisäänpäin. Näin saatiin aikaiseksi laadukas ja massiivinen tiiliseinävaikutelma. Tiilissä on käytetty neljää eri sävyä, ja jokaisen sävyn yhteyteen on valittu omanlaisensa perforoitu pelti.

Metroon liittyvät sisäänkäyntialueet ja rakennusosat erotettiin julkisivussa corten-pinnoitteella, samoin sisäänkäyntien yhteydessä olevat pyöräkatokset. Katujulkisivua jatkettiin kauppakeskuksen sisäkäytävillä samoilla materiaaleilla. Siellä on myös sama materiaalivaihtelu kuin ulkona, mikä auttaa orientoitumaan sisätiloissa. Sisälle on pyritty saamaan mahdollisimman selkeät kauppakäytävät; suorat linjat ja sisäänkäynnit loogisissa paikoissa käytävien päissä ja keskellä.

Aulojen alakatoissa talotekniikka on maalattu mustaksi ja sen alla on säleikkö. Päätason isot riippuvalaisimet muodostavat oman valaisintasonsa. Lähtökohtana suunnittelussa oli teollinen, vähän rouheampi ilme. Rakennusliike Sierakin alkuvaiheessa tekemät betonirakenteet olivat niin hyväpintaisia, että ne jätettiin betonipinnalle. Niihin lisättiin ainoastaan paikoitellen suurgrafiikkaa.

Lippulaivassa on erittäin pitkälle viety energiajärjestelmien ja kiinteistöautomaation kokonaisuus, jota hyödynnetään kiinteistön energiankäytön optimoimiseen. Lippulaiva saavutti ensimmäisenä kaupunkikeskuksena maailmassa Smart Building Gold-sertifikaatin. Kiinteistössä on tällä hetkellä maailman johtava teknologia energian ja älyn osalta.

Maalämpöratkaisun ansiosta Lippulaivan katolle ei tarvinnut asentaa lauhduttimia, jolloin tilaa jäi viherkatoille ja aurinkopaneeleille. Lippulaiva tuottaa aurinkosähköä julkisivuihin integroiduilla ja vesikatolla sijaitsevilla aurinkovoimaloilla. Noin 2400 neliön laajuisen järjestelmän paneeliteho on yli 600 kilowattipiikkiä. Aurinkosähköä käytetään Lippulaivan hissien, liukuportaiden ja yleisten alueiden valaistuksen vaatiman sähköntarpeen täyttämiseen. Energiakokonaisuuteen kuuluu myös kaksi 1600 kilovolttiampeerin sähkömuuntajaa.

Lippulaivan sähkön kulutusta optimoidaan älykkäällä Microgrid Advisor -ohjauksella. Älykäs ohjaus tarkoittaa, että sähkönkulutuksen ollessa huipussaan voidaan esimerkiksi ilmanvaihdon sähkönkulutusta hetkellisesti pienentää. Pysäköintihallien liikennemääriä simuloimalla päädyttiin siihen, että hallien ilmastointi voidaan tehdä viranomaisvaatimuksia pienemmillä ilmamäärillä. Autojen päästöt ovat pienentyneet koko ajan, ja hybridit sekä sähköautot pienentävät päästöjä edelleen tulevaisuudessa. Älykkään ohjauksen ansiosta koko kiinteistön sähkönkulutuksen arvioidaan putoavan noin kolmanneksella verrattuna vastaaviin kauppakeskuksiin. Hyvien julkisten yhteyksien lisäksi pysäköintihallissa on noin 130 latauspistettä sähköautoille ja noin 1400 pyöräpaikkaa eli enemmän kuin autopaikkoja.